Školský sociálny pracovník 

 

Sociálny pracovník s VŠ vzdelaním v odbore sociálna práca, ktorý prostredníctvom metód sociálnej práce pôsobí na ŽŠ ako:

Zaoblený obdélník: UČITEĽ
 

Ø       komunikačný prvok medzi školou, rodinou a odbornými inštitúciami. Služby, ktoré školský sociálny pracovník poskytuje, umožňujú žiakom a ich rodinám prekonať sociálne a osobné problémy, ktoré zapríčiňujú ťažkosti s učením.

Ø       koordinátor prevencie sociálno – patologických javov (ako napr. záškoláctvo, delikvencia, agresia, závislostí, šikanovanie, syndróm CAN = týranie, zanedbávanie a zneužívanie dieťaťa)

Ø       človek, ktorý je schopný a kompetentný v prípade potreby zasiahnuť.

Ø       človek, ktorý privádza ľudí k sebe a vytvára prostredie, ktoré napomáha efektívne riešiť problémy.

 

Školský sociálny pracovník pomáha žiakom vysporiadať sa s krízou, stať sa pružnými, úspešnými žiakmi, získať osobné a sociálne kompetencie a to práve vďaka včasnej identifikácie problému, prevencie, intervencie, poradenstvu a podpory.

 

Hlavným cieľom školského sociálneho pracovníka je:

 

v      vytvoriť zo školy zdravý sociálny systém, ktorý akceptuje žiaka

v      stimulovať potenciál žiak

v      podporovať pozitívne emócie

v      neevokovať strach

v      sprostredkovať skúsenosť

            úspechu

v      učiť otvorenej komunikácií,

v      preferovať spoluprácu

v      rešpektovať názory druhých

 

Zabezpečiť prepojenie:

 

Elipsa: RODINA

                                                                

Elipsa: ŠKOLA

 

Elipsa: KOMUNITA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaoblený obdélník: ZÁKONNÝ ZÁSTUPCA
(rodič)
 

 

 

 

 

Zaoblený obdélník: KOMUNITA

Zaoblený obdélník: ŽIAK
Zaoblený obdélník: INŠTITÚCIA

Elipsa: ŠKOLSKÝ SOCIÁLNY PRACOVNÍK
 

 

 

 

 

 

 

Vybrané aktivity školského sociálneho pracovníka:

 

n       diagnostika sociálneho prostredia tried

n       evidencia prípadov

n       konzultácie s rodičmi, žiakmi, pedagógmi

n       pomoc žiakom a ich rodinám pri riešení sociálnych problémov

n       návšteva rodín žiakov

n       spoločné hodiny s pedagógom - triednické hodiny, náboženstva, občianskej výchovy

n       podpora žiakov vyžadujúcich si osobitnú pozornosť (individuálna a skupinová práca)

n       organizácia preventívnych aktivít

n       účasť na pedagogických poradách

n       účasť na rodičovských združeniach

n       účasť pri riešení závažných výchovných krokoch voči konkrétnemu žiakovi

n       tvorba siete kontaktov s poradenskými zariadeniami, ÚPSVaR, lekárom, súdmi, políciou, atď.

n       analýza záškoláctva a  dodržiavania povinnej školskej dochádzky

n       zavedenie schránky dôvery

n       duchovná podpora

n       vyhľadávacia, mapovacia a intervenčná činnosť

n       tvorba tematických násteniek podporujúcich informovanosť o problematikách

n       organizácia námatkových kontrol odľahlých častí školy (šatne, WC, dielne, telocvične)

 

Sociálny pracovník, pôsobiaci na školách, ktorých zriaďovateľom je Rímska únia Rádu sv.Uršule pri výkone svojho povolania vychádza z meričiánskej pedagogiky, ktorá zahŕňa:

 

Osobitnú pozornosť k dieťaťu, ktoré žije v ťažkostiach.

To sa vyjadruje:

v      kvalitou pohľadu, ktorý mu venujeme – zohľadňujúci jedinečnosť každého

v      dobroprajným počúvaním, ktoré rešpektuje jedinečnosť každého

v      opravdivým ľudským a láskavým vzťahom

v      trpezlivým a nezištným sprevádzaním počas celého jeho vzrastu.

 

Vytváranie zjednotenej, súdržnej a harmonickej výchovnej komunity: škola – rodina, ktorej existencia sa zakladá na:

v      spoločne vypracovanom výchovnom pláne

v      schopnosti riešiť konflikty pozitívnym spôsobom

v      vôli zlepšovať informovanosť a komunikáciu pri starostlivosti o žiakov

v      čase venovanom počúvaniu a dialógu.

 

Pedagogiku voľby, dohody a povzbudzovania:

v      prijímajúc dieťa a mladého človeka takého, aký je, v úcte k jeho osobnému životu a jeho kultúre;

v      privádzajúc ho k uvedomeniu si vlastných schopností, k vyhodnocovaniu svojich výsledkov a k prevzatiu zodpovednosti za svoje činy;

v      prebúdzajúc jeho kritický zmysel, aby mu pomohol dostať sa k pravej nezávislosti;

v      veriť v schopnosti každého dieťaťa, uvedomujúc si výchovné hodnoty úspechu a radosti;

v      pomáhať mladým nájsť zmysel života, porozumieť ich túžbam a viesť ich k uvedomeniu si hodnôt, ktoré žijú;

v      navrhovať mladým spôsoby prejavov a participácie;

v      pripraviť ich, aby žili spolu v rôznych kultúrach, opierajúc sa o spoločné kritérium pre všetkých: úctu k dôstojnosti človeka;

v      odhaliť im špecifické hodnoty evanjelia.

 

 

Prácu na celkovom vývoji osobnosti človeka, k tomu patrí:

v      Výchova tela a citov

v      Formácia ducha

v      Pozornosť k iným a zmysel pre angažovanie sa

v      Objavovanie krásy

v      Otvorenosť

 

Sociálny pracovník sa podieľa na vytváraní evanjeliového ducha prijímania a služby, ktorý umožní túžbu po viere. Je pozvaný, aby vydával svedectvo kresťanskej vízie človeka a sveta pri  výkone svojho povolania.

 

 

 

Kontakt:

 

Školský sociálny pracovník na ZŠ Angely Merici:

 

Mgr. Barbora Ciuttiová

(sr.Magdaléna, OSU)

 

 

Konzultačné hodiny a terénna činnosť:

Ut,št:      13:00 – 15:30

Pi: voľný deň

(1. posch. miestnosť pri kaplnke)

               

Tel. č. :  033-55 11 721, 55 11 204

mobil:   0918-605 658

 ZŠ Angely Merici:

 

e-mail: magdalenaciutti@yahoo.com