Sociálny pracovník s VŠ vzdelaním v odbore sociálna práca, ktorý prostredníctvom metód sociálnej práce pôsobí na ŽŠ ako:
Ø komunikačný prvok medzi školou, rodinou a odbornými inštitúciami. Služby, ktoré školský sociálny pracovník poskytuje, umožňujú žiakom a ich rodinám prekonať sociálne a osobné problémy, ktoré zapríčiňujú ťažkosti s učením.
Ø koordinátor prevencie sociálno – patologických javov (ako napr. záškoláctvo, delikvencia, agresia, závislostí, šikanovanie, syndróm CAN = týranie, zanedbávanie a zneužívanie dieťaťa)
Ø človek, ktorý je schopný a kompetentný v prípade potreby zasiahnuť.
Ø človek, ktorý privádza ľudí k sebe a vytvára prostredie, ktoré napomáha efektívne riešiť problémy.
Školský sociálny pracovník pomáha žiakom vysporiadať sa s krízou, stať sa pružnými, úspešnými žiakmi, získať osobné a sociálne kompetencie a to práve vďaka včasnej identifikácie problému, prevencie, intervencie, poradenstvu a podpory.
Hlavným cieľom školského sociálneho pracovníka je:
v vytvoriť zo školy zdravý sociálny systém, ktorý akceptuje žiaka
v stimulovať potenciál žiak
v podporovať pozitívne emócie
v neevokovať strach
v sprostredkovať skúsenosť
úspechu
v učiť otvorenej komunikácií,
v preferovať spoluprácu
v rešpektovať názory druhých
Zabezpečiť prepojenie:
Vybrané aktivity školského sociálneho pracovníka:
n diagnostika sociálneho prostredia tried
n evidencia prípadov
n konzultácie s rodičmi, žiakmi, pedagógmi
n pomoc žiakom a ich rodinám pri riešení sociálnych problémov
n návšteva rodín žiakov
n spoločné hodiny s pedagógom - triednické hodiny, náboženstva, občianskej výchovy
n podpora žiakov vyžadujúcich si osobitnú pozornosť (individuálna a skupinová práca)
n organizácia preventívnych aktivít
n účasť na pedagogických poradách
n účasť na rodičovských združeniach
n účasť pri riešení závažných výchovných krokoch voči konkrétnemu žiakovi
n tvorba siete kontaktov s poradenskými zariadeniami, ÚPSVaR, lekárom, súdmi, políciou, atď.
n analýza záškoláctva a dodržiavania povinnej školskej dochádzky
n zavedenie schránky dôvery
n duchovná podpora
n vyhľadávacia, mapovacia a intervenčná činnosť
n tvorba tematických násteniek podporujúcich informovanosť o problematikách
n organizácia námatkových kontrol odľahlých častí školy (šatne, WC, dielne, telocvične)
Sociálny pracovník, pôsobiaci na školách, ktorých zriaďovateľom je Rímska únia Rádu sv.Uršule pri výkone svojho povolania vychádza z meričiánskej pedagogiky, ktorá zahŕňa:
Osobitnú pozornosť k dieťaťu, ktoré žije v ťažkostiach.
To sa vyjadruje:
v kvalitou pohľadu, ktorý mu venujeme – zohľadňujúci jedinečnosť každého
v dobroprajným počúvaním, ktoré rešpektuje jedinečnosť každého
v opravdivým ľudským a láskavým vzťahom
v trpezlivým a nezištným sprevádzaním počas celého jeho vzrastu.
Vytváranie zjednotenej, súdržnej a harmonickej výchovnej komunity: škola – rodina, ktorej existencia sa zakladá na:
v spoločne vypracovanom výchovnom pláne
v schopnosti riešiť konflikty pozitívnym spôsobom
v vôli zlepšovať informovanosť a komunikáciu pri starostlivosti o žiakov
v čase venovanom počúvaniu a dialógu.
Pedagogiku voľby, dohody a povzbudzovania:
v prijímajúc dieťa a mladého človeka takého, aký je, v úcte k jeho osobnému životu a jeho kultúre;
v privádzajúc ho k uvedomeniu si vlastných schopností, k vyhodnocovaniu svojich výsledkov a k prevzatiu zodpovednosti za svoje činy;
v prebúdzajúc jeho kritický zmysel, aby mu pomohol dostať sa k pravej nezávislosti;
v veriť v schopnosti každého dieťaťa, uvedomujúc si výchovné hodnoty úspechu a radosti;
v pomáhať mladým nájsť zmysel života, porozumieť ich túžbam a viesť ich k uvedomeniu si hodnôt, ktoré žijú;
v navrhovať mladým spôsoby prejavov a participácie;
v pripraviť ich, aby žili spolu v rôznych kultúrach, opierajúc sa o spoločné kritérium pre všetkých: úctu k dôstojnosti človeka;
v odhaliť im špecifické hodnoty evanjelia.
Prácu na celkovom vývoji osobnosti človeka, k tomu patrí:
v Výchova tela a citov
v Formácia ducha
v Pozornosť k iným a zmysel pre angažovanie sa
v Objavovanie krásy
v Otvorenosť
Sociálny pracovník sa podieľa na vytváraní evanjeliového ducha prijímania a služby, ktorý umožní túžbu po viere. Je pozvaný, aby vydával svedectvo kresťanskej vízie človeka a sveta pri výkone svojho povolania.
Kontakt:
Školský sociálny pracovník na ZŠ Angely Merici:
Mgr. Barbora Ciuttiová
(sr.Magdaléna, OSU)
Konzultačné hodiny a terénna činnosť:
Ut,št: 13:00 – 15:30
Pi: voľný deň
(1. posch. miestnosť pri kaplnke)
Tel. č. : 033-55 11 721, 55 11 204
mobil: 0918-605 658
ZŠ Angely Merici:
e-mail: magdalenaciutti@yahoo.com